הברווז.


מהו האושר? הגדרה חמקמקה. פנטזיה שטותית שמתגשמת ביום בהיר? ברור! נצחון הנונסנס על הרצינות הממסדית? כמובן! ומה עם היכולת לראות שוב את העולם דרך המבט המוקסם של ילד? 
לפני שנה בדיוק, בחמישה עשר לאפריל, העמסתי את הבת שלי שירה – אז בת ארבע – על מושב האופניים שלי ורכבנו לככר רבין לראות איך מנפחים ברווז צהוב ענקי על גג של בניין. ככה לפחות הסברתי לה. אני מן הסתם התרגשתי גם מהמשמעות של הארוע, איך חלום של אמן נפלא כדודו גבע סוף סוף מתגשם (ומה חבל שהוא היה צריך למות כדי שזה יקרה).  וכמה מבריק היה החזון שלו –  דמות קומיקס אנרכיסטית שתשב על בניין העירייה האפרורי!!  כי מי בעצם הבלון המנופח בסיפור הזה? הברווז שיושב על הבניין, או האנשים שיושבים בתוכו?
 הגענו לככר בדיוק בזמן לטקס הפתיחה המרגש. כל אחד מהקהל שהגיע קיבל בלון להחזיק בידו. לאחר כמה נאומים קצרצרים של בני המשפחה וקולגות (כגון אנגלמאייר) הקהל התבקש בבת אחת לשחרר את הבלונים. מהרמקולים הביטלס שרו בפול ווליום – רול אפ!! רול אפ טו דה מיסטרי טור!! אני  הסתכלתי על שירה שהרימה מבטה אל עשרות הבלונים שהתמזגו עם השמיים, תוך כדי שהיא מפזמת בג'יבריש עם הביטלס (כן, יש לי ילדה שמעריצה את הביטלס. היא במחנה של ג'ון, אגב). זה היה רגע מושלם. ואז התחילו בניפוח הברווז. הרגליים התמלאו אוויר קודם ומיד אחריהן שאר הגוף שלו הזדקף, כמו תרגיל בפילאטיס. הופתעתי מהמהירות שכל זה קרה. הקהל מחא כפיים בהתרגשות. הנה הוא, יושב לו על הגג ומצפצף על כולנו. אבא, למה בעצם שמים ברווז על הגג? שירה שאלה אותי באותו רגע. למה את חושבת? החזרתי את השאלה אליה. אולי כדי שלאנשים יהיה שמח בלב, היא אמרה. מסביב נעמדו הולכי רגל שהתפלאו מהמחזה ולנהגי המכוניות שעמדו בצומת של הככר התפלק חיוך שטותי, כאילו הילד בן הארבע שבתוכם התעורר לחיים.
עכשיו כל מה שנשאר זה לנפח בלון ענקי של כף-הרגל המפורסמת של מונטי פייטון ולשים אותה על בניין הכנסת. ואז אולי נתחיל להיות קצת נורמלים.  

אודות עידן אלתרמן
שחקן וקומיקאי

8 Responses to הברווז.

  1. לא היה קל לשכנע את העירייה, וזה גם עלה איזה 70,000 שקל מסתבר, אבל זה היה שווה כל שקל.
    אם הברווז הזה גרם לכל אחד ממאות אלפי האנשים שעברו באבן גבירול לאיזה גרם של שמחה, אז דיינו.
    זה היה פשוט נהדר.

    הבת שלך צדקה. ילדה אינטיליגנטית.
    היה לי שמח בלב בטירוף בכל פעם שראיתי אותו, אפילו מרחוק.

    היה מצחיק להסב את תשומת ליבם של נהגי מוניות קשי יום לפלא, ולראות אותם מנסים להתמודד עם הרעיון.

    לחיי הברווז, שיאריך ימים יותר מיוצרו, שינוח בשלום על משכבו.

  2. דרורית says:

    אין כמו תל אביב בעולם כולו. תיארת יפה את טקס הבירווז של העירייה. הלוואי שיהיו לנו עוד ימים רבים כאלה, של שטויות וצחוק ושמחה.

  3. איילת says:

    מרגע שהוא הושם שם על הגג, זה היה נראה הדבר הכי טבעי, כאילו הוא היה שם תמיד. זה היה מראה מקסים, שבאמת גרם לי לחייך כל פעם שעברתי מולו.

    אני חושבת שעיריית תל אביב צריכה היתה להבין איזה כבוד זה מוסיף לה, כמה הומור יש בזה, כמה ההומור העצמי הזה נחוץ שם, במבט על הכיכר הזו שלפעמים יש בה כל כך הרבה דרמות, שחייבים איזה ברווז שיכניס את כולם לפרופורציה.

    אני חושבת שגם באי הפגנה פוליטית המונית היו מעריכים את העובדה שבכל רגע נתון אפשר להביט למעלה ולראות מישהו מחייך מהגג, רק כי הוא יודע משהו על החיים שעוברים.

    בקיצור, הברווז הזה חיי לחזור לשם, ולתמיד. בת"א כבר לא יהיה מגדל אייפל, אז לפחות שיהיה ברווז.

  4. ברווז גומי says:

    איזה כיף היה היום ללכת לכיכר ולראות את הברווז יושב ומסתכל על הבמה העצומה. הבטיחו לנו שהוא יחזור בקיץ. יאללה שיבוא כבר.

  5. כן, זה היה תיאור אישי מקסים של המתרחש, נהניתי לקרוא אותך עידן

  6. לשרון – תודה רבה
    ברווז גומי – כן, גם אני ראיתי אותו כשחלפתי ליד הככר ושמחתי

    איילת – תיארת את זה יפה "כי רק הוא יודע משהו על החיים שעוברים",
    דרורית – גם אני חושב שאין עוד כמו תל-אביב בעולם כולו. כמו שאמר פעם אלון נוימן "נולדתי בחיפה ונולדתי מחדש בתל-אביב"

    אמיתי – תודה לך!

  7. ישער says:

    אפרופו ילדה וברווז. לפני מספר שבועות חגג נכדי הקטן בן שנתיים וחצי את חג טו בשבט. למחרת הלך עם הוריו לגן החיות התנכי בירושלים
    הצביע בהתרגשות על הדובים ואמר,אני רואה את
    "דובי-שבט"
    אגב,כירושלמי אני מסכים שאין כמו תל
    (אביב וטוב שאין. (סתם , אני מפרגן

  8. דרורית says:

    ודרך אגב, גיליתי מחדש את "אלבום משפחתי" והילדים כבר יודעים לשיר את "יש לי סימפטיה" של שלמה גרוניך, מתאים מאוד מאוד לחגיגות המאה.

כתיבת תגובה