זהירות ספוילר!


אלוהים אדירים, כמה טמטום באריזת – סרט אחת? ואני עוד חשבתי ששמות הסרטים שמפיצי הסרטים מתרגמים  לעברית הם שיא הטפשות. לקחתי בספריה את הסרט "הנקוק" עם וויל סמית'. למה היה לי דחוף לקרוא את תקציר הסרט מאחורה, לא ברור לי. בד"כ אני משתדל להמנע מזה. דווקא את התקציר הזה קראתי. תקציר?? יותר בכיוון של – "היי, למה שלא נגלה לך את כל העלילה כולל הטוויסט המפתיע בשליש האחרון" . חירבנו לי את הסרט. נכנסתי ליוטיוב לעשות דאבל צ'ק שוב עם הטריילר של הסרט, אולי גם שם יש רמז לכך. אולי אני סתם פדנט. אבל לא. לרגע לא חושפים את החלק העלילתי ההוא.

את "הנקוק" לא אהרוס למי שלא ראה. אבל אם אני הייתי אחד מהמפגרים שכותבים את התקצירים על אריזות הסרטים קרוב לוודאי שהייתי כותב כך על הסרטים הבאים:

"הסרט 'החוש השישי' מספר את סיפורו של ד"ר מלקולם קרואו (ברוס וויליס), פסיכולוג ילדים שאינו יודע שהוא בעצם כבר מת. רק נער אחד יודע את זה ורומז לו על כך לפחות שבע עשרה פעם באמצעות המשפט "אני רואה אנשים מתים".

ולמה לעצור כאן? הנה עוד דוגמא!  למועדון קרב.

"כמה פעמים יצא לכם לחזות בשני שחקנים מופלאים שבעצם משחקים את אותה דמות? הבמאי דיוויד פינצ'ר לוקח אותנו למסע מרתק, אלים ואפוקליפטי בסרטו "מועדון קרב", בו בראד פיט הוא האלטר-אגו שאדווארד נורטון בודה ממוחו הסכיזופרני. אל תחמיצו! בעיקר את הסוף המפתיע! "

(והנה שאלה מוסרית, האם יצאתי מניאק בכך שעשיתי ספויילר לשני סרטים מאד מאד מפורסמים שיש סיכוי קטן שקוראי הבלוג הזה יפספסו?)

יודעים מה? אם אני תופס את השמוק שגילה לי שבסוף הסרט "טיטניק" האוניה טובעת, אני לא יודע מה אני אעשה לו.

זהו, הייתי צריך לשפוך קצת לאגר.

———————————————————————————————————

ואם כבר הזכרתי את טיטניק, ראיתי אתמול את חלון פנורמי עם קייט ווינסלט ולאונרדו די-קאפריו. זה סרט יפייפה לדעתי. ומאד עצוב. מזמן לא ראיתי סרט כל-כך עצוב. את הסרט הזה בחרו לשווק בין השאר עם הכותרת "הם נפגשים לראשונה מאז הסרט טיטניק". ביציאה חשבתי לעצמי שהסרט הזה הוא בעצם מה שהיה קורה לזוג הזה אם לאונרדו דיקפריו לא היה – ( נו, ספויילר ) – טובע בסוף טיטניק. הם היו הופכים להיות הזוג הבורגני והמדוכא מ"חלון פנורמי".

———————————

ומשהו קטן לסיום. קטן מאד, ובת חמש. זוהי שירה, הבת שלי המופלאה שתחגוג יומולדת ביום הבחירות. .אני מקווה שלעולם היא לא תצטרך לשמוע את הסיפור שביום שמלאו לה חמש שנים,  ביבי נתניהו – זהירות, ספוילר! –  נהיה שוב ראש ממשלה. לא ברור למי יש זכרון קצר יותר, לילדה שמלאו לה חמש שנים או למדינה שמלאו לה שישים וקצת.  

 

 

 

 

 

אודות עידן אלתרמן
שחקן וקומיקאי

24 Responses to זהירות ספוילר!

  1. מאת ליאור:

    סביר להניח שהיא תשמע שוב
    בעוד 8-12 שנים (בעצם אפילו פחות).

    עד כמה שאני אוהב את השידורים של Yes
    בלוח שידורים, יש להם נטייה לספר בדיוק מה קורה באותו פרק של הסדרה כולל כל הטוויסטים.
    יכול להיות שזאת מגמה, נקמתם של המפיצים
    או דרך יותר מתוחכמת לגרום למישהו להחזיר את הסרט יותר מהר.

    בקשר להנקוק זה לא נורא,
    די הדחקתי, אבל השליש הראשון פלוס היה מעולה, רעיונות מעולים.. אח"כ זה רק הלך והתדרדר ובלשון המעטה אני לא זוכר אותו לטובה.
    בערך כמו שאני מרגיש לגבי ספרים של אילן הייטנר.

  2. נראה לי שבעוד שמונה עד עשר שנים ביבי יהיה שר בממשלה של ליברמן, לא?

    צודק לגבי הנקוק, החצי הראשון מצחיק וחכם, אח"כ זה מתקשקש לחלוטין, ועדיין, הייתי אולי נהנה יותר לולא ידעתי למה לצפות

  3. מאת יעל:

    הוא כמובן תוצאה של הניסיון להתחסן בפני ספוילרים לסרטים,
    זה שזה מוביל לביבי זו סתם תופעת לוואי..

    (אתה יודע מה, עכשיו כשאני חושבת על זה,
    ייתכן שעלית פה על קנונייה מבריקה,
    שנועדה לקצר את זכרוננו במטרה להוביל אותנו לאותן הבחירות, תרתי משמע, שוב ושוב..
    כך אנחנו משחזרים את הנרטיב שלנו מחדש כל הזמן,
    מבלי שחלילה יאבד משהו באפקט ההפתעה,
    שהרי התחסנו..)

    משתתפת בצערך על הרס הצפייה בסרט, או במדינה,
    ומציעה להתנחם בכך שבקרוב תשכח מכל זה..

    יעל
    (שבאמת חסינה לספוילרים בזכות זיכרון גרוע במיוחד)

  4. יפה אמרת. כולנו כאן במדינה כמו בסרט "ממנטו", צריכים לעשות קעקועים של כל ראש ממשלה כושל על גופינו, שנזכור

  5. מאת ברווז גומי:

    גם כשהם מתייחסים לסרטים מוכרים וותיקים. תאר לך שאחד מקוראי הבלוג שלך הוא בן 15. כשמועדון קרב והחוש השישי יצאו לקולנוע ושודרו לראשונה בטלוויזיה הוא היה קטן מדי ולא ראה אותם. לא חבל להרוס לו?
    אבל גם לא צריך להמנע מכתיבת הפוסט. פשוט תרשום הערה קטנה בראש הרשימה, ויצאת טוב עם כולם.

  6. מאת שולמית:

    אבל השבוע הלכתי לראות את בנג'מין באטון
    בהפתעה
    בקולנוע
    .וזה היה פשוט נפלא לראות אותו בלי לדעת כלום.
    ההרגשה
    הזו שהכל מתגלה תוך כדי הצפיה היא נדירה ומקסימה במיוחד כמו גם הסרט.
    ולקטנה מזל וטוב. מקווה איתך -וממש לא אופטימית.
    גם אני חוגגת בדלי ולמען האופטימיות שלחו לי אתמול לינק מתנה ל75 דקות שוות צפיה – אין ספויילר…
    שווה כל שניה
    http://gaia.world-television.com/wef/worldeconomicforum_annualmeeting2009/default.aspx?sn=7064&lang=en

  7. מאת רוני:

    אז קילקלת לי את מועדון קרב לפני שראיתי אותו — באמת תודה.

  8. מאת יניב ג"מ:

    אני לא חושב שיש אפשרות טכנית לספיילר את "החוש השישי".
    כלומר, יש סרטים עם סוף מפתיע, כמו, נאמר, "מועדון קרב".
    ויש סרטים עם סוף מפתיע, אבל שאין דרך לגדול בתרבות מערבית בלי להכיר אותו כבר. למשל "האזרח קיין".
    ויש סרטים עם סוף די צפוי, כמו "סוילנט גרין".
    ויש סרטים עם סוף מאד מאד צפוי, כמו "כוכב הקופים".
    ויש "החוש השישי".

  9. מאת גלעד:

    אם כבר לספיילר

  10. מאת גיאחה:

    אז במקום לקעקע את ביבי על גופך, נסה פשוט ללכת עם חולצת הספוילרים הנפלאה הזו
    http://www.threadless.com/product/844/Spoilt#zoom

  11. מאת עידן וילנצ'יק:

    אלתרמן,לא הבטחת שבדצמבר תפרסם את רשימת האלבומים הטובים של השנה לדעתך? עכשיו כבר פברואר.לא שממש איכפת לי אבל בכל זאת למי שציפה לזה.

  12. לרוני – צר לי שהרסתי לך אבל שים לב לכותרת של הפוסט…היא גם ככה מסוכנת, לא? חוץ מזה, על סרטים בני עשר שנים בערך חל חוק ההתיישנות . ועדיין, שיניתי את הניסוח לתקציר של מועדון קרב

    לברווז גומי – בקשר למה שכתבתי לרוני – אם הייתי מזהיר בכותרת קטנה בראש הרשימה הייתי מפספס קצת את הפואנטה, לא? הרי זו הייתה הכוונה, להמחיש איך הרסו לי את הסרט בתקציר מבלי שאהיה מוכן. ושוב, הדוגמאות שבחרתי לספיילר הן האמ-אמ-אמא של המיינסטרים בסרטי הספויילרים

  13. מאת דרורית:

    או.קי. סיפור אמיתי (בעצם שניים) שהיו. אחד, חברה מאוד קרובה שלי פריקית מטורפת של ספרי הארי פוטר לדורותיהם. מהאלה שעומדים בחצות ומחכים שתצא מהדורת הדפוס באנגלית בישראל באותו זמן שיוצא בכל העולם. בקיצר, קיבלה את הספר החדש (האחרון בסדרה) והייתה בערך 10 עמודים מהסוף. לדאבונה לקחה טרמפ ידיד שבדרך אמר לה "איזה שוס זה כשבסוף הארי פוטר…." וכו' וגומר. הבחורה אשכרה כמעט פתחה את דלת הרכב הנוסע ודחפה את ההוא החוצה. סיפור אמיתי שתיים. לפני מיליון שנים בערך הלכתי לראות סרט בקולנוע מוריה בחיפה. הסרט שווק תחת שורת המחץ "הקומדיה שתפיל אותכם מהכיסאות". לדאבוני זה היה הסרט "תקוות גדולות" של מייק לי. מעולם, מעולם לא בכיתי ונדכאתי כל כך הרבה בסרט. ולגבי ביבי? אין מילים. אני חולקת עליך וחושבת שעוד כך וכך שנים ביבי יהיה שר החוץ בממשלתו של יגאל עמיר, אבל תמיד הייתי פסימית. מזל טוב לשירה ובהצלחה בגן החדש.

  14. מאת יאיר:

    נס שזכרתי לדלג עליהם לפני שקראתי.

  15. מאת ברווז גומי:

    כדי לא להרוס את הפואנטה, ניתן לתאר את הסרט כך שרק מי שראה אותו יבין את הספוילר. לא מסובך.

    למה על סרטים בני עשר שנים יש חוק התישנות? פיספסת – הפסדת?

    בכל מקרה, אני מזדהה עם נושא הפוסט. הדבר חמור יותר בכריכות אחוריות של ספרים. מנחם פרי הוא אחד הפושעים המרכזיים בתנועת הספוילרים.

  16. מאת מיכאל הסנפן:

    הוא בסך הכל רוצה להיות ראש ממשלה כמו ליבני וכמן ברק וכמ ו עוד 7,000,000 ישראלים

  17. מאת ניקי:

    למדינה. בהחלט למדינה.

    אחרת אין בכלל הסבר לזה שהוא בכלל שוב מועמד, שלא לדבר על בעל סיכויים ריאליים להבחר.
    (ומן הסתם על ידי אלה שבהם הוא פגע יותר מכל)

    אלוהים, כמה שהאיש הזה מפחיד אותי.

  18. מאת יואב:

    אני חושב לעצמי "לא. לא יכול להיות שזה בעצם מתגלה רק באמצע הסרט. זה בטח סרט ממש ארוך ולכן זה נחשב משהו שאפשר לספר אותו, כבר בתיאור."
    למרות שאם נהיה שניה כנים, מה שרשום זה לא ל-ג-מ-ר-י ה"עניין". יש שם עוד סיבוך קטן שנותן לזה את הטעם, אבל זה בהחלט הפך את החצי הראשון כולו לסוג של אקספוזיציה ידועה מראש…

  19. מאת מופי:

    הם אלה שהורסים לך סדרה שלמה,
    רק כי הם הורידו אותה קודם באינטרנט-
    וראו את זה לפניך.
    ("מה קרה לך, אני רואה את זה *דקה* אחרי שזה שודר בארה"ב…!!!)

    הגיבור הראשי מת בסוף.
    הבן ושתי הבלונדיניות בשלישיית הגמר בריאליטי.
    אחת הבנות בסדרה מקבלת הצעת נישואין מהאקס שלה.
    הילד ניצח בגמר הגדול.

    ארץ נהדרת עשו על זה מערכון נהדר:
    http://www.flix.co.il/tapuz/showVideo.asp?m=2521580

  20. אכן מערכון מעולה של "ארץ", מסכים איתך

  21. מאת עידן וילנצ'יק:

    כל ההתעסקות האינפנטילית עם ספוילרים היא רק הוכחה לשטחיות של הכתיבה הביקורתית המקומונית והאינטרנטית.המבקר היחיד שראוי להערכה הוא אורי קליין שהכתיבה שלו גם אינטילגנטית וגם לא מתעסקת בהבלים כמו ספוילרים או נתוני קופות כמו אצל מבקרים אחרים שלא נזכיר את שמם.

  22. מאת דרורית:

    לא יודעת אם ראית עידן, אבל סרט סופר-מדכא אבל מעולה בכיכובה זה "ילדים קטנים" גם מונוגמיה מהגיהנום בפרברים האמריקאים. שווה.

  23. מאת תומר:

    מצטרף להמלצה. וקייט כ"כ נהדרת. מהשחקניות האהובות עלי.

כתיבת תגובה

