בשעת ההתבהרות


אהלן אהלן

שוב עברו חודשיים מאז שכתבתי פה לאחרונה. במחשב שמור לי קובץ עם רשימה של רעיונות לפוסטים, בעיקר בתחום המוזיקה, ואני מקווה להגיע אל חלקם בזמן הקרוב. אז הנה אני כאן לחמם מנועים. לקראת סוף דצמבר אכתוב את הסיכום השנתי שלי במוזיקה ובאלבומים שאהבתי במיוחד.

——————————————————-

שלוש הופעות מדהימות ראיתי בשבוע אחד. ביום רביעי שעבר, רופוס ווינרייט בהיכל התרבות, אחת ההופעות המקסימות שראיתי בשנים האחרונות. צחקתי המון, התרגשתי המון . וזו בהחלט הייתה חוויה מתקנת לשתי הופעות מאכזבות שראיתי לאחרונה בהיכל התרבות: הראשונה, של לורי אנדרסון שהייתה מנוכרת מדי לטעמי, השנייה  – מרסדס סוסה שאמנם מרגשת מאד, עדיין, אבל היה משהו עייף ומרוחק בהופעה (ונדמה לי שמרסדס סוסה זו ההופעה היחידה בה הקהל יכול לעשות סטייג'-דייבינג לאומן). אבל רופוס סימם אותי לגמרי בקסם האישי, בשירה ובהומור שלו. יום אח"כ כבר הייתי בברלין הקפואה בהופעה של בן פולדס, שהוא אחד האמנים הכי אהובים עליי בשנים האחרונות ולצערי לא מספיק אנשים שמעו עליו כאן אצלנו, כי הוא אחד הפרפורמרים הכי מדהימים על כדור הארץ. בהזדמנות ארחיב עליו ולמה אני אוהב אותו כלכך. ולפני יומיים מארק רונסון כבש את הזאפה ונתן את אחת ההופעות המשמחות שהיו פה אי-פעם. מישהו היה? נהנתם כמוני?

————————————————————————————————-

השנה התארחתי בפסטיבל הפסנתר בערב מחווה לשלמה גרוניך יחד עם הרבה מוזיקאים מעולים. נחמד לי שפונים אליי ליוזמות כאלה למרות שאני לא מוזיקאי. חבר שלח לי צילום של השיר שצולם במצלמה ביתית שהוא מצא באינטרנט. לשיר הזה קוראים "בשעת ההתבהרות" וכמו שאני מספר בתחילת השיר, השיר הזה מזכיר לי תקופה ספציפית כשהייתי בצבא וגיליתי את האלבום "נטו" והתאהבתי בשיר הספציפי הזה. יחד איתי על הפסנתר, גיא ויינגרטן, המנהל המוזיקלי של הערב.

http://www.youtube.com/v/3aH2CW4qOzY&hl=en&fs=1

 

בשעת ההתבהרות

מילים: יאיר הורביץ
לחן: שלמה גרוניך

בשעה שש לשעון האביב
לואיס ילדת חלום יד
ביד עם אהובה
את השדרות תחצה
ותדמה, הכל היא תדמה לשמש.
ופינת רחוב ראשי של העיר
היא בקיוסק קטן
תשתה ותדמה
לכוס שמש.
אבל
אם תרחיק בתים מספר
אראה ללואיס ילדת חלום
את ארץ הצל,
אראה לה את ארץ הצל,
אראה ללואיס ילדת
חלום את אץ הצל
בשעת ההתבהרות

 

 

 

אודות עידן אלתרמן
שחקן וקומיקאי

14 Responses to בשעת ההתבהרות

  1. מאת אקונומיקה:

    משום מה נראה לי שאתה ממעיט בערכו של ben folds, לא מעט אנשים שאני מכירה מכירים אותו וכולנו נשמח אם יבוא להופיע בארץ

    אין ספק שהאישיות של רופוס גורמת להתאהב בו מחדש שוב ושוב ושוב – הרבה מעבר לשירה המקסימה.
    ורונסון – מה עוד אפשר להגיד, יש אפילו תמונות מעולות!

  2. מאת שועי:

    בשעת ההתבהרות
    הוא אחד השירים היפים שנכתבו בעברית
    ועוד יותר, שהולחנו בישראל מעולם
    וגם 'פתח לי שער', מאותו אלבום של גרוניך הוא נהדר כשלעצמו

  3. מאת מתרגשת:

    לכן זה כל כך מקסים לראות אותך מופיע
    (באופן כללי- ובפרט באירועים כאלה)

    ניגנת ושרת נפלא את השיר המטריד הזה
    שהפכתי באפשרויות הכוונה שלו לא מעט.
    אין ספק שמדובר במבוגר המתבונן בצעירה ממנו-
    ויודע כי תמימותה לא תוכל להימשך לנצח.
    אבל מדוע הוא מתכוון לחרב לה אותה?
    האם הוא עומד לספר לה משהו שייבגר אותה באחת?
    האם הוא חלילה מתכוון לעולל לה משהו רע?
    האם הוא מחכה שתגלה את העולם הבוגר כדי שיוכל לחבור אליה?
    האם הוא אבא שלה, המהרהר בתמימותה ובידיעה שהוא, המבוגר האחראי, עלול להיות זה שיקלקל את עולם הפנטזיות שלה עם קושי החיים?

    מטריד, לא?

    ובנוגע לבן פולדס: למזלי הגדול ראיתי אותו בניו יורק! אחת ההופעות המצחיקות, החכמות והמהנות שהייתי בהן. הוא נפלא!
    שנפתח עמותה למען הבאתו לארץ???

  4. מאת קאת:

    שמחתי לפוסט חדש, בבקשה תעדכן יותר!

  5. מאת סטיבי:

    בן פולדס!
    (נראה לי שאם פיטר האמיל יכול למלא – פחות או יותר – שתי הופעות ברדינג 3, נראה לי שגם בן פולדס יכול בכבוד למלא פה הופעה. מכירים אותו מספיק ורק צריך מישהו שירים את הכפפה. ושיתאים עם לו"ז ההופעות שלו)

  6. מאת דרורית:

    בזמן האחרון דווקא יצא לי לשמוע שוב הרבה את "צמר גפן מתוק" את "מאחורי הצלילים" ואת "אלבום משפחתי" של גרוניך ושם טוב לוי, כל אלו הן קלסיקות בעיני, יש שם שירים כל כך יפים – גרוניך הוא גאון בסוגו.
    ולגבי בן פולדס, כבר כתבתי פה תגובה, אצלך בבלוג, לפוסט הזה
    http://www.notes.co.il/alterman/37083.asp
    ואני אומרת שוב, בן פולדס לישראל, מה איכפת לכם לנסות?
    http://eventful.com/performers….ticker=300x325_darktransparent
    ודרך אגב עידן, מזל טוב, הבלוג שלך היה בן שנתיים השבוע. (יחד עם הבן שלי, לכן אני תמיד זוכרת את התאריך).

  7. מאת דרורית:

    ועוד תוספת. מוזר מה שזוכרים, אבל סביב שנות התשעים שלמה גרוניך ומתי כספי הופיעו ביחד באיזו תוכנית אירוח, עם השיר הזה שכתב שלמה גרוניך, ומאז לא שמעתי אותו, אבל אני זוכרת אותו מצויין. הוא נקרא, עד מתי, והוא נשמע לי דווקא מעולה לזמן בחירות שקרב ובא.

    עד מתי הם ישקרו?
    את החבל עד
    מתי ימתחו?
    עד מתי נלך שולל?
    כי לא נשאר הרבה
    עד שנלך בכלל

    עד מתי עוד ישנאו?
    עד מתי עוד יהרגו?
    עד מתי נלך שולל?
    כי לא נשאר הרבה
    עד שנלך בכלל

    כמה נשאר בחיים?
    תנו הזדמנות לילדים
    די כבר עם מלחמה
    קול דמי אחי זועקים
    אלי מהאדמה

    עד מתי עוד נתכחש?
    את הצדק עד
    מתי נטשטש?

    בואו נפקח את עינינו
    כי מסביב כבר
    הכל נאכל באש

    כי השנאה היא פולחן
    בנו משטה השטן

    בואו נחזור לעמינו
    כי לא נשאר הרבה
    עד שנברח מכאן

    כמה נשאר בחיים
    תנו הזדמנות לילדים
    די כבר עם מלחמה
    קול דמי אחי זועקים
    אלי מהאדמה

  8. מאת אחת:

    אוף! הזמנו לרופוס כרטיסים כבר פעמיים , כבר כאשר נודע שהוא הולך להגיע (בסביבות אוגוט או ספטמבר ) אני ובעלי, ובסוף נאלצנו לבטל…
    לכן שוב צביטה בלב (אחת מתוך אלף, כי יש עוד הרבה כאשר אני שמה דיסק…)
    אז שוב: איזה כיף כיף כיף לך שהיית שם!
    אההההה…..!!

  9. מאת מייקל:

    והביצוע מרגש.

    תודה.

  10. מאת אורי:

    יש שורה של הורביץ שמלווה אותי כבר שנים ארוכות: "איש האפר הוא מן הסתם גם איש האש", עכשיו אני לא מצליח להזכר אם היא המוטו של השיר הזה או של שיר אחר מאותו ספרון.
    נ.ב – חסרה לך ר.' בשורה הלפני אחרונה בשיר.

  11. מאת שועי:

    זכרונך לא הטעה אותך
    אגב, גם גרוניך צטט שורה זאת כעומדת בפתחו של השיר, בחוברת שנלוותה לאלבום נטו

  12. מאת עידן וילנצ'יק.:

    מעניין אם הכרטייסים של אלתרמן ורוה נקנו בכסף או הושגו בחינם בפרוטקציית סלב וגרורה שלו?

  13. מאת נורית:

    ידעתי. ידעתי ידעתי.
    ידעתי שרופוס יוציא אותך החוצה לכתוב פוסט. ידעתי שתהיה בהופעה, וידעתי שתצא ממנה נפעם כמוני. היתה הופעה מרגשת ומדהימה, ככ נהניתי שחייתי את זה עוד כמה ימים אחרי..ישבתי בשורה הראשונה, וראיתי במו עיני את הכישרון הענק של רופוס ווינרייט. היה פשוט אושר.

  14. מאת הדר:

    יש לך במקרה את האקורדים או התווים של השיר?

כתיבת תגובה

