ראיתי סרט מקסים.


לא סתם מקסים. ראיתי סרט שגרם לי לתפוס את הראש ולהגיד כסאאמק איך לא חשבו על הרעיון הנפלא הזה קודם? (ובעיקר, איך אני לא חשבתי עליו קודם)

המוכר בספריית הוידאו שלי "זמנים מודרנים" שבמתחם בזל אמר לי "אתה אוהב מוזיקה, נכון? אז יש כאן סרט שאתה חייב לראות" והוא שלף את הסרט "once" .

"זה סרט לאנשים שאוהבים מוזיקה" הוא אמר.

ראיתי אותו כבר פעמיים. ביום ראשון אני צריך להחזיר אותו לספרייה. הזמנתי עותק מאמזוון. סרט כזה אני חייב שיהיה בבית, לראות כשיתחשק .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ONCE  הוא סרט עם רעיון כל כך פשוט – איך לספר סיפור אהבה (גם אם אפלטונית) של שני מוזיקאים חובבים, גיטריסט ופסנתרנית,  דרך השירים שהם יוצרים וכותבים. זהו סוג של מחזמר אנפלאגד. אבל בניגוד לקונבנצייה במחזות זמר בה השחקנים לפתע פוצחים בשיר כשהגיבור והגיבורה יודעים בדיוק איך הולך הפזמון ומתי התור שלהם להצטרף בקול שני כאן יש לנו סרט עם שירים שמושרים בזמן אמת. שני השחקנים הם מוזיקאים בחייהם האמיתיים שהלחינו את השירים שכל אחד שר. את שניהם לא הכרתי קודם, למרות שמעכשיו אני אעקוב אחרי הדברים שיעשו. המוזיקאי הוא  – glen hansard , סולן וגיטריסט להקת הרוק האירית THE FRAMES  והיא – פסנתרנית צ'כית בשם marketa irglova. אגב, בסרט אין לדמויות שלהם שמות. בקרדיט הם מוצגים בתור "בחור" ו "בחורה" . זה יפה בעיניי. הרי הם בעצם לא שחקנים והדמויות שהם מגלמים הן הפרסונה האמנותית שלהם כמוזיקאים. בסרט שניהם משחקים דמויות של אנשים שמוזיקה היא התשוקה הגדולה שלהם בחיים אבל לצערם היא לא מפרנסת אותם. הוא עובד בחנות שואבי אבק והיא מוכרת פרחים. הוא מנגן את השירים שלו ברחוב תמורת כמה ג'ובות, והיא היחידה ששמה לב לכמה שהשירים שלו טובים…

אין כמעט דמויות משנה. למעשה, אין פה כמעט עלילה. אבל יש סיפור של שתי דמויות שמשפיעות אחת על החיים של השני בכמה ימים אינטנסיביים. (כמו ב"אבודים בטוקיו")

האמת,  שכשהתיישבתי לראות את הסרט לא היה לי כח אליו בדקות הראשונות. העטיפה הרומנטית של הדיוידי עם הצילום המושקע של שני הגיבורים פוסעים ברחוב לא הסגירה לרגע שמדובר בסרט בסגנון ריאליסטי שצולם במצלמת DV . התאכזבתי שהבנתי שזה הולך להיות טון הסרט. הוא הזכיר לי סרטי-דוגמה וחשבתי שהוא יבאס אותי (לא אוהב דוגמה, בד"כ)

 אבל כעבור רבע שעה זה קרה – נכבשתי בקסמו. ופתאום קלטתי כמה זה חכם לעשות סרט כזה באופי כמו-דוקומנטרי. זה קרה לי בסצנה הזו:

— הסבר קצר : הבחורה הכירה את הבחור רק כמה שעות קודם. היא לוקחת אותו לחנות כלי-נגינה שהיא אוהבת אל הפסנתר שעליו היא מנגנת לפעמים. היא מבקשת ממנו לנגן שיר שלו. הוא נבוך. היא מבקשת שוב. הוא שולף גיטרה, מניח את התווים. מה שבאמת מוצלח כאן (חוץ מהשיר שהוא מצויין) זה שכמו במחזות זמר סטנדרטיים, גם כאן הדמויות שרות מילים שמתארות את מצב היחסים שלהם. רק שכאן הן לא מודעות לעובדה הזו כי השיר הרי היה קיים כבר. אבל עכשיו הוא פתאום מקבל משמעות אחרת. 

http://www.youtube.com/v/XzQRuTwaFI8&rel=1

 

מאותו רגע הייתי שלהם. של סיפור היחסים שלהם, של השירים שלהם, ושל החזון של הבמאי . (שהיה גם חבר בלהקת FRAMES כבסיסט הלהקה אבל פרש לפני כמה שנים לחפש את עתידו כבמאי) . אמנם יש מצב שהתנאים הדלים בהם צולם הסרט נבעו בעיקר מאילוצי תקציב אבל אני משוכנע שאם היו עושים סרט כזה עם תקציב של כמה מיליוני דולר הוא היה נפגם. דווקא התחושה הכל-כך אמיתית-תעודית כאילו הסרט צולם במצלמה ביתית היא שעושה את הסיפור שלהם מרגש כל כך. דווקא בגלל שזה כמו מחזמר אבל בלי גרם של סכרין.

בחיי, איזה סרט יפה זה. איזה יופי לראות סרט על מוזיקה שאין לו שום תו מזוייף. אפילו לא אחד. את כל הבחירות שבתסריט אהבתי. כולל הסוף, שגם הוא הבחירה הכי נכונה שאפשר היה לבחור לסרט כזה.

הנה,לסיום, עוד סצנה (לא לדאוג, שום ספויילרים.) הבחור והבחורה מקליטים באולפן בפעם הראשונה את אחד השירים.

http://www.youtube.com/v/eUS2ieIO5os&rel=1

 

 

 

 

אודות עידן אלתרמן
שחקן וקומיקאי

35 Responses to ראיתי סרט מקסים.

  1. מאת אינסומאניאק:

    גם אתה לא נרדם?🙂

    ואה-פרופו סרטים מוסיקליים (אבל מסוג אחר לגמרי) הקשבתי לחלקים מהפסקול של סוויני טוד החדש של טים ברטון. איזה בייצים היו לו ללהק שניים לא זמרים לתפקידים הראשיים, אבל שחקנים מצויינים, והתוצאה (המוסיקלית) נשמעת טוב. אני רץ לסרט למרות תחזית ממטרים אדומים מרוכזים מקומיים שישפריצו מהמקומות הרגישים (ולא נעבור למפה הסינופטית).

    שבת שלום!

  2. מאת קורא:

    האמת שהסרט הזה היה אצלי בבית שבוע וכששמעתי שזה מחזמר החזרתי אותו בלי לצפות ועכשיו אני מצטער. בביקור הבא אקח אותו שוב.

  3. מאת מאיר:

    נהניתי מאוד לקרוא את הרשימה הזו, כמו רשימות אחרות.

  4. מאת אסתי:

    וגם האנדרסטייטמנט ובעיקר זה נראה כל כך חף ממניפולציות.
    מקסים.
    וההרמוניה הנפלאה בין הקולות שלהם. והמבטים הקטנים שהיא שולחת אליו כל פעם… מקסים.
    תודה.

  5. מאת דרורית:

    תודה על ההמלצה.
    משהו בתיאור שלך מזכיר לי את "לפני הזריחה" ו"לפני השקיעה" של ריצ'רד לינקליטר.
    הם אמנם לא מוזיקאים, אבל משהו בפשטות של הסרטים ובהתרכזות בשתי דמויות בלבד.
    (יש שם גם סצינה אחת, בסרט הראשון, שהם נכנסים ביחד לתא שמיעה בחנות תקליטים ושומעים ביחד תקליט, גם כן עדין מאוד ויפה).

  6. נראה סרט טוב. אני אראה אותו. תודה על ההמלצה

  7. מאת איילת ה.:

    וגם ב- 3.2 במסגרת פסטיבל "4 ימים באירלנד" ועכשיו אחרי שקראתי את הרשימה שלך יש לי פתאום חשק עז לצפות בו. תודה.

  8. מאת ציפי:

    כשקראתי את הכותרת של הפוסט שלך ידעתי שעל הסרט הזה תכתוב.
    סרט קטן, יפה, מקסים וללא ספק הכי טוב שראיתי מזה זמן מה.

  9. מאת בועז כהן:

    1
    אכן כן. ONCE הוא סרט יפהפה. לא סתם הוא זכה לתשבחות וסופרלטיבים שכאלה בפסטיבל סאנדנס האחרון

    2
    גלן האנסרד מככב עם שיר מהחלומות בפסקול הסרט "זיכרון של דג זהב" (lay me down)

    3
    האלבום הנפלא the swell season הוא שילוב כוחות אירי-צ'כי

    4
    שם האלבום the swell season נלקח מספר באותו שם מאת הסופר הצ'כי ג'וזף שקבורצקי שהיה מוזיקאי שנכלא במחנה ריכוז בצ'כוסלובקיה וכתב על אהבת המוזיקה ואהבת אשה בתוך קיום מטורף ושביר של עולם שיצא מדעתו.
    הנסארד מנגן בגיטרות ופעמונים, ריגלובה בפסנתר וקולות, יש רביעיית מיתרים שתורמת את הצבעים המזרח אירופיים, המושלגים, העגמומיים.

    5
    הנה הפסקול של ONCE
    http://www.myspace.com/oncethemovie

  10. מאת אסתי:

    פעם ראשונה שאני שומעת על זה.
    עד כמה שאני יודעת הוא ברח בצ'כיה אחרי שהרוסים פלשו אליה כשעל פראג שחר לא בקע באביב של פראג 1968

  11. מאת רונית:

    מתה על החברה' בזמנים מודרנים.
    והשיר הזה באמת מקסים ביותר. תודה.
    כשאתה מחזיר אתה יכול להגיד להם שישמרו לי? בין משמרות בטיפול נמרץ…

  12. מאת אריק.בר:

    קראתי על הסרט לפני כמה שבועות ואמרתי לעצמי,
    "בתור מוזיקאי כושל, אתה חייב לעצמך לראות את הסרט". אבל בתור שכחן כרוני שכחתי מזה.
    אז תודה שהזכרת לי…

    אם כבר תגובות, יש המלצות לעוד סרטים בנושא מוזיקה ומוזיקאים? (ואני בטוח שכולנו ראינו כבר ספינל טאפ)

  13. מאת דרורית:

    נזכרתי בסרט ישן, נשכח למדי ואם אני זוכרת
    נכון די קיטשי…
    (אם כי חינני(
    "התחרות"
    עם אימי אירווינג וריצ'רד דרייפוס.
    http://www.imdb.com/title/tt0080556/

  14. מאת בן ברייר:

    התאהבתי בשיר מהסרטון הראשון שנתת.
    מקווה מאוד להשיג את הסרט הזה.

  15. מאת קורא:

    שראיתי את הסרט בזכותך והוא היה אחד הדברים היחידים שנגעו בי באמת בשנה האחרונה. תודה.

  16. כיף לשמוע שההמלצה שלי שמחה אחרים

  17. מאת רונית:

    זה היה ניר שהמליץ.
    תודה ניר.

  18. מאת איילת ה.:

    לצפות בסרט והוא אכן אחד המרגשים והמיוחדים שראיתי בשנים האחרונות. עכשיו אני רצה להשיג את הפסקול.

  19. מאת דרורית:

    אחרי שהוכרז על בופור כמועמד לאוסקר (הידד!) נכנסתי לחפש את הפוסט שכתבת אחרי שראית את הסרט (הוא נעלם? לא מצאתי) ואיכשהו נתקלתי בתגובה הזו שלך, לפוסט אחר לגמרי:
    עידן אלתרמן [אתר] בתאריך 4/11/2007 12:19:01 PM

    לדרורית

    וואלה, לא חשבתי על זה. הגרסה השכונתית לברוקבק. גרייניק הית' לדג'ר אני ג'ייק ג'ילנהול? לקחתי

    ):

  20. מאת פרצוף תשעה באב:

    איזה מלך גאון אתה?

  21. מאת צחי:

    ראיתי את הסט בזכותך (וכנראה שאראה שוב בקרוב)
    סרט מדהים!

  22. מאת דיאן:

    אוסיף זאת ל
    to see list

    אם אתה רוצה לראות סרט מקסים אז תראה את הסרט
    I dare you to love me-סרט צרפתי מתוק
    או את הסרט "גיבור" שזה סרט יפני משובח….

  23. מאת איתמר:

    באמת סרט מרגש..מיוחד..יפה..
    מומלץ מאוד לראות..ממש נהנתי.
    תודה עידן..תמשיך להמליץ על עוד כאלה..

  24. מאת דרורית:

    שמעתי ב-88 שאת שיר הנושא שוב והוא באמת מקסים.
    מקווה שהסרט לא ירד מהר מידי.
    (ושני אופטופיקים – התרפיסטית ב"פעמון הצלילה" באמת עוצרת נשימה מכל הבחינות, והחדש של ג'ו ג'קסון נפלא)

  25. את הטריילר של הסרט.
    אין שום ספק שאני הולכת לראות אותו… אכן נראה מקסים וקסום. תודה על ההמלצה.

  26. תודה רבה על ההמלצה. הסרט באמת נהדר, מרנין, ועשוי בלי טיפת סכרין. תענוג צרוף. תודה.

  27. מאת מיש:

    בזכות ההמלצה זכיתי לחרוש על הדיסק הכל כך יפה שלהם ("the swell season")
    ועכשיו גם ראיתי את הסרט שהוא לא פחות מקסים.

  28. מאת k:

    בזכות ההמלצה צפיתי וכל כך כל כך נהניתי.
    כל כך קשה למצוא היום סרטים מקסימים וליפול על אחד כזה זה פשוט עונג גדול.
    תודה עידן!

  29. מאת דנית:

    אלא אחד הסרטים היפים שראיתי, שזורים בו שירים מקסימים ומרגשים.

    the swell season
    מופיעה באוגוסט באירלנד, אם מישהו בעיניין של לשלב טיול והופעה מעולה שיצור איתי קשר🙂

  30. מאת מישל:

    ראיתי את הסרט הערב בפעם הראשונה ואני לא זוכרת מתי פעם אחרונה התרגשתי כך… אולי בסרט real doll
    מכיוון אחר לגמרי, כמובן.
    אהבתי ומצטרפת כל מילה שכתבת על הסרט.
    אכשיו אני אחפש לי את הפס קול
    לילה טוב

  31. מאת עמוס מנשה:

    אני מחפש מערכון של עידן אלתרמן שהוא משחק איש שמזמין רציחות או רוצח שכיר משהו יודע איך קוראים למערכון?

  32. מאת עידן אלתרמן:

    היי עמוס
    המערכון מתוך התכנית "לא לפני הילדים" והוא נקרא השמש זורחת באוקטובר. למיטב זכרוני אין אותו ביוטיוב

  33. הייתי בספריית דיוידי ולא היה להם,

    יש למשהו רעיון?

כתיבת תגובה

