הלהקה הכי טובה שיש היום.


 

עשרה אלבומים שאהבתי במיוחד השנה ( פלוס אחד בהוצאה מחודשת):

 

 אלבום השנה שלי:

WILCO – SKY BLUE SKY

 

 

"רציתי לעשות אלבום עם שירים ישירים, לשם שינוי. בלי להתחבא מאחורי צלילים מסובכים. העולם עכשיו כל-כך  מבולבל וחסר יציבות שחשבתי שלא בא לי לכתוב שירים מתחכמים מדי כרגע. כל מה שאני רוצה זה שמישהו ישיר לי שיר פשוט, שירגש אותי, שיידבר אליי בשפה שאני זקוק לה כרגע….כנות פשוטה. זה מה שרציתי לכתוב בתקופה הזו של חיי" 

(— ג'ף טווידי, סולן "ווילקו" , בתחילת הסרט התעודי המצורף כדיסק בונוס לאלבום)  

 

ווילקו היא כנראה הלהקה האהובה עליי בעולם בשנים האחרונות. ודווקא האלבום האחרון שלהם לא תפס אותי בהאזנה ראשונה. אמנם ידעתי מראש שהם עובדים על אלבום חזרה לשורשים, אלבום הומאז' לאמריקנה, לאלט – קאנטרי שפירסם אותם, הרחק מהכיוון אליו התפתחו בשני האלבומים הקודמים שלהם שפתחו אותם לקהל אחר, שוחר אלטרנטיב. ידעתי מראש ושמחתי על כך כי אני מאד אוהב את האלבומים המוקדמים שלהם. אבל אחרי חודשים של ציפייה לחדש של אחת הלהקות הנפלאות באמריקה כיום – התאכזבתי. משהו בסך-הכל של השירים הרגיש קצת חיוור מדי, יותר מדי שגרתי.

טעיתי. 
 למוזיקה פופולרית יש פריבלגיה שאין לסרטי קולנוע או לספרות והיא היכולת המיידית לשדרג את הרושם הראשוני של היצירה. זה מה שכיף כל-כך בדיסקים שמונחים לך על השולחן ליד המערכת  וקורצים לך לגלות אותם מחדש, בניגוד לקבצי מוזיקה שמאוכסנים בהארד-דיסק.  חלק מהקסם הכמוס שגורם לי להיות אוהב מוזיקה מושבע זה להעמיק עם כל האזנה אל גילוי חדש שטמון ביצירה. זו חלק מהגדולה של יצירת אמנות אמיתית. האלבום של ווילקו הוא אלבום שגדל עליי עם כל האזנה. אחרי האכזבה הראשונית נתתי לשנינו לנוח כמה שבועות. ואז חזרתי אליו שוב. ופתאום הורגש הניצוץ. הפוטנציאל שיש כאן משהו נפלא משחשבתי.  כל מה שהייתי צריך זה קצת יותר סבלנות, כמו השם של אחד השירים היפים באלבום.
 
"סקיי בלו סקיי" הוא לא אלבום של מנגינות גדולות אבל הוא לחלוטין אלבום של נגינה גדולה.  זה אלבום של אווירת ג'ם סשן במובן הכי טוב של המילה. אחרי שני האלבומים הקודמים והאקספירמנטלים שנוצרו בחבלי לידה קשים . "ווילקו" מזכירים לעצמם שהכל התחיל בעצם מכמה חברים שרצו לנגן ביחד כמה שירים בגראז'. אבל למרות הכמיהה לשירים ישירים ולמרות החזרה אל מוצא הלהקה הנטוע חזק בקאנטרי-רוק,  ווילקו של "סקיי בלו סקיי"  לא נופלים למלכודת של הבנאליה. העיבודים שלהם עדיין מלאי הברקות קטנות, וראבאק, יש בכמה שירים סולו-גיטרות  ממהמשובחים ששמעתי לאחרונה במוזיקה. זה לא תקליט שמתיימר להיות יקיר הסצנה האלטרנטיבית או להיות מחובק ע"י המיינסטרים.  בגלל זה אני אוהב אותו כל-כך, כי אני מאמין לו. כי זה אלבום של יוצרים שלא מתביישים בזה שהם כבר קצת מבוגרים. וזה כל מה שיש.

 

אז זה השיר שפותח את האלבום: (אין כאן וידאו, רק אודיו) .הסולו גיטרה פה עושה לי צמרמורת בלמטה של הגב.

http://www.youtube.com/v/9kzkXc_6_So&rel=1
 

זה ביצוע אקוסטי ואינטימי לבלדה הכל כך יפה – " be patient with me " מתוך הסרט התעודי שלהם.

http://www.youtube.com/v/u4FnPD7HyUI&rel=1

——————————————————————————————————————- 

 

הנה עוד אלבומים שעשו לי טוב השנה:

 

האלבום עם המהדורה המיוחדת הכי משמחת:

 prefab sprout – steve mcqueen

מדובר באלבום שיצא ב -1985 והשנה יצא מחדש בגרסת רי-מסטרד + דיסק בונוס

 קשה לי לתאר לכם איזה משמעות יש לתקליט הזה מבחינתי. זה הולך אחורה במנהרת הזמן הפרטית  שלי לכתה  ט

"when love breaks down"  היה השיר שגרם לי לקנות את התקליט בדאבל-די, חנות התקליטים החיפאית המיתולוגית.  השיר "goodbye lucille #1"  גרם לי להתאהב בלהקה. התקליט הזה הוא ללא ספק אחד מהזכרונות המרגשים שיש לי מפס-קול חיי באותה תקופה. היום, עשרים ומשהו שנה אחרי, זה עדיין אלבום יפייפה ביותר, למרות שההפקה המוזיקלית של תומס דולבי  עשוייה ליפול על אזניים ערלות שלא גדלו באייטיז. אני באופן אישי מת על זה.  אוקיי, אבל כאן נכנס הקאץ', לכל מי שקשה לו עם אובר-הפקתיות א-לא שנות השמונים. לאלבום מצורף דיסק בונוס עם גרסאות אקוסטיות למיטב שירי האלבום שהוקלטו ב-2007. תעשו לי טובה, כנסו לאתר הזה, והאזינו לשני שירים בגרסת האלבום ואז באקוסטית. (מומלץ להתחיל מ"אפטייט" בגרסה המקורית ואז באקוסטית).  יש לי הרגשה שלא רק אני אמור להיות מאוהב בשירים האלה. זה יכבוש גם אתכם אני חושב. 

 

 

 האקוסטיים:

 

 suzanne vega – beauty and crime

סוזאן וגה הוציאה השנה את האלבום הכי יפה שלה . מה יש לומר, אני פשוט נפעם מהכשרון שלה כל פעם מחדש. בראש ובראשונה, בגלל שהטקסטים שלה הם מהחכמים והעמוקים שיש בעולם המוזיקה הפופולרית, לדעתי. בגלל שכמלחינה היא עדיין לא איבדה את זה גם אחרי עשרים שנה והיא ממשיכה להלחין מנגינות שלא נופלות באיכותן מ"מרלנה און דה וול". בגלל שהיא נטולת פוזה של יוצרת אלטרנטיבית עכשווית אבל עדיין עושה מוזיקה אמיצה מדי בשביל להמשיך למכור בוחטות.  בגלל שהיא יודעת לכתוב על האנשים הקטנים בציוריות קולנועית עוד מימיי "המלכה והחייל". בגלל שסוזאן וגה  יכולה לעשות בית-ספר לכל הסינגר – סונגרייטריות  שלפחות מבחינת ההייפ ויחסי הציבור כבשו את קהל האינדי והאלטרנטיב יותר ממנה בשנים האחרונות.
האלבום האחרון שלה מוקדש לאחיה טים וגה שנפטר השנה ולעיר ניו-יורק שהייתה אהבתו הגדולה. .. חלק מהשירים מספרים את הסיפור הביוגראפי של האח, כמו השיר על הזכרונות שלו מהרחוב בו הוא גר, או יצירת המופת הנפלאה "ניו-יורק היא אשה" בה גדולתה כתמלילנית מחוננת  מגיעה לשיאים כשהיא משווה בשיר את ההכרות עם ניו-יורק להתאהבות באשה, כולל המשפט הכי יפה ששמעתי השנה בשיר:  

  new york is a woman she will make you cry, and for her you're just  another guy"

 

iron and wine – the sheperds dog

לפני כשנה כשהתחלתי לכתוב כאן שיתפתי אתכם ברכש החדש שכבש את ליבי  –  סם בין (שמתחבא מאחורי השם "איירון אנד ווין"). האלבום שלו  "our endless numbered days"  הוא עדיין האלבום הכי יפה בעולם שאני שם באייפוד כשאני רוצה להרדם באמצע היום עם חיוך . מה שמעניין במיוחד היא האבולוציה המוזיקלית שלו שהתחילה ממוזיקת לו-פיי שהוקלטה בתנאים הכי צנועים שיש עד האלבום האחרון שהוא המופק ביותר בקריירה שלו, גם אם הוא לא איבד את הציביון הייחודי שלו לשיר בצורה הכי אינטימית כאילו הוא עדיין מתכוון רק להוציא גיטרה ולשיר לי משהו בסלון.  אני באופן אישי עדיין מעדיף אותו ערום מהפקה מוזיקלית כמו בשני האלבומים הראשונים שלו, אבל אם חושבים על זה, הוא בטוח יודע יותר טוב ממני מה יגרום לי להמשיך לאהוב אותו. האחרון שלו הוא עדיין מהאלבומים הכי יפים שיצאו השנה, והשיר הזה פשוט גומר אותי . עד עכשיו אין לי מושג על מה הוא, אבל איזו מנגינה אלוהית, זה פשוט לא יאומן

 

 

הכיפיים:

 

shins  –  wincing the night away the

הלוואי וכל האלבום היה עומד ברף של ארבעת השירים הראשונים. אינאל דינאק איזה פתיחה מושלמת יש לאלבום הזה.  phantom limb  הוא השיר הכי טוב של השנה. 

 

 

super furry animals – hey venus

אני מת על הוולשים האלה. בעיקר כשהם מזכירים לי מוטציה של הביץ'-בויז כמו בשיר show your hands שהוא הפייבוריט שלי באלבום שלהם. מאד מאד רוצה לראות אותם לייב.  אומרים שזו חוויה מעולם אחר.

 

 albert hammond junior – yours to keep 

אני חושב שאני אחד היחידים בארץ שחושב שזה אלבום פשוט מצויין. בכלל, אני חושב שאני אחד היחידים ששמע עליו. אלברט מי? אלברט המונד! הגיטריסט של הסטרוקס. וכן, זה אלבום שנשמע קצת כמוהם. רק סוחב לכיוון הרבה יותר פופי. והוא יודע לכתוב שירים קליטים עם אחלה ריפ-גיטרות שבא לך לזמזם מיד.  כן, כמו הסטרוקס, רק אחרת. בדרכו.  

 

 

האלבום האידיאלי לפתוח איתו את היום  :

 

monkeys – favorite worst nightmare arctic 

 

כשאני פותח את היום אני אוהב טורבו של אדרנלין למח. אין כמו שני האלבומים האינטנסיביים של הארקטיקים לעשות את העבודה. הם גדולים, הילדודס הזונות האלה.

 

הדינוזאורים: 

 

 

 Neil young chrome dreams

לא מזמן ספרתי וראיתי שניל יאנג הוא האמן שיש לי הכי הרבה דיסקים שלו. הוא עקף אצלי את דילן, דיוויד בואי ואלביס קוסטלו. אני כבר לא יודע אם במקרה של ניל יאנג אני משוחד או שהוא באמת מוציא בשנים האחרונות אלבומי מופת. אני אמנם חושב ש – " prairie wind "  הקודם שלו היה המסטרפיס הכי גדול בעשרים שנה האחרונות של הקריירה שלו, אבל מספיק שבאלבום הנוכחי שלו ישנו שיר מרגש כמו  "shining light" ואני שלו לנצח נצחים. כרגיל.

 

springsteen – magic

ברוס הוא דווקא דוגמא למוזיקאי שאני מאד אוהב אבל מעולם לא הרגשתי דחף להשלים את כל הדיסקוגרפיה שלו כמו במקרה של ניל יאנג למשל. אין לי הסבר לזה. לפעמים אני נשאר קצת מרוחק מהמוזיקה שלו. מצד שני, מג'יק הוא אלבום כל-כך סוחף שהתמכרתי אליו לגמרי. בחודש האחרון הוא הפך להיות אחד הדיסקים המושמעים בבית. מה שיפה הוא שלמרות כל השנים האלה עם האי – סטריט בנד הוא והלהקה שלו עדיין נשמעים רעבים כמו פעם. כססאמק, הלוואי עליי בגיל חמישים פלוס.

 

אלבום הקאמבק של השנה:

crowded house – time on earth

 

קראוודד האוס מעולם לא היו להקה של הייפ. יש אנשים רבים שמעקמים את האף כשאני אומר שזו להקה גדולה,  וש-  NEIL FINN , הסולן והיוצר המרכזי הוא אחד מכותבי השירים הדגולים בגלובוס .ועדיין, אותם אנשים יאהבו את "פני ליין" של מקרטני או את "מיסטר בלו סקיי" של אלקטריק לייט אורקסטרה .קראוודד האוס הם להקת פופ-רוק מורכבת ועמוקה בדיוק כמו שני השירים שציינתי ולמרות ש–     "whether with you"  אכן שיר מנג'ס יש להם ארסנל של שירים מושלמים. את ניל פין מעריצים בכל העולם מבכירי המוזיקאים וההופעה החיה האהובה עליי   בדיוידי היא הופעה שלו בה מתארחים ג'וני מאר (סמית'ס) אדי ודר (פרל ג'ם) אד אובריאן (רדיוהד) וליסה ג'רמנו. וכולם באו כמעריצים.

 

לפני כשנתיים המתופף של קראוודד האוס התאבד. לפי הדיווחים, השנים שעברו עליו לאחר שהלהקה פירקה את החבילה היו קשים מדי.  הארוע הטראגי הזה החזיר את ניל פין אל הבסיסט ניק סימור כדי להקליט ביחד מחדש, אחרי כמעט עשר שנים.  בראיונות איתו הוא מספר שהאלבום הזה נוצר מתוך ההבנה שהחיים שלנו פה ברי-חלוף (מכאן שם האלבום)  והקשר האנושי בין יקירך הוא לא מובן מאליו. התוצאה היא אוסף של שירים נהדרים בסימן אהבה ואבדן. התקליט הזה קיבל ביקורות מצויינות בכל עיתוני המוזיקה…רק פה….נאדה. אז הנה, שיידעו הניו – זילנדים שיש איזה חיפאי במזרח התיכון שמאד מאד אוהב אותם.

 

 

——————————————

שני אלבומים טובים נשארו בחוץ:  ארקייד פייר ורדיוהד.

 


 

 

אודות עידן אלתרמן
שחקן וקומיקאי

20 Responses to הלהקה הכי טובה שיש היום.

  1. מאת נוחה:

    טעמך-טעמי
    אוהבת את הרשימות שלך ומחכה להן
    מה שלא מכירה- בזכותך אכיר
    שבת שלום

  2. מאת שרון רז:

    אחלה סיכום, אישי ונהדר, עידן
    מתפלא שלא נטרפת כמוני על פי ג'יי הארווי החדש
    ווילקו החדש היה אכזבה מוחלטת כששמעתיו במהלך השנה אך באמת קצת כמוך הוא נהייה אחר כך יותר טוב לי באוזניים, אם כי לא עד כדי כך כדי שאכניסו לרשימה
    אני צריך להאזין לו עוד קצת
    כל הכבוד על הכנסת פריפאב ספראוט, מעולה, גם אני אוהב את התקליט הזה למרות שמהסגנון הדומה לזה אני מעדיף את הבלו נייל בכל זאת
    סוזן וגה לא רע, איירון אנד וויין תמיד טוב
    השינס והסופר פאריז קצת איכזבו אותי השנה וגם ארקטיק מאנקיז למרות שהם טובים
    ניל אינג גדול, תקליט מעולה, וגם הבוס שיחק אותה
    איתך באהדה לקראודד האוס גם אם טיפה מתקתקים, אני צריך לשמוע את זה, תודה רבה על סיכום מושקע ומעניין,

  3. מאת דרורית:

    תודה על הפוסט.
    ולגבי שנות השמונים, כנראה שמי שמחובר בנפשו מסיבות אלו או אחרות לתקופה הזו, יהיה מושפע ממנה לנצח (לעיתים אפילו מגיעים למדרגה ירודה במיוחד כמו רכישת דיסק של
    hall&Oats
    מקווה מאוד שמשטרת הקוקסינלים לא תגיע בקרוב)
    מוסיפה משהו קטן (וישראלי) משלי. את "מאמי" אופרת הרוק ראיתי כשהייתי בצוותא כשהייתי חיילת. השנה נתקלתי בדיסק אחרי המון המון שנים. עובד עד היום (אהוד בנאי, הקול המופלא של מזי כהן וכמובן יוסי אלפנט ז"ל) והמילים, לצערי, אקטואליות מתמיד.

  4. מאת דרורית:

    ועוד קטנה לגבי האייטיז, זרקת אותי אחורה לאחד השירים שהכי אהבתי (הזכרת את ההפקה של תומס דולבי, לא שמעתי את השם שלו כבר שנים).

  5. מאת עומר:

    עידן, כקורא מתמיד של הרשימות שלך, אני נהנה במיוחד כשאתה מפרסם רשימות מהסוג של "הכי טובים". אני לא תמיד מסכים עם הטעם שלך, אבל הדרך שבה אתה מתאר את המוסיקה והקולנוע שעשו לך את זה – מקסימה ומרגשת בעיניי. לכן אני מקפיד לטעום מכל מה שאתה מציע, ולהחליט מה מתאים גם לאוסף התקליטים שלי. אז רק רציתי להגיד תודה, ושתהיה לך שנת 2008 מקסימה ומלאה במוסיקה טובה ובסרטים מרגשים. עומר

  6. מאת musa g:

    אפילו בסיכומי 2007 אתה מצליח לגרום לי להתקפי נוסטלגיה. שערוריה.
    וניל יאנג אכן נפלא, כולל הקודם שלו (אני כותב את זה בעיקר כדי לציין שראיתי אותו בהופעה של כרום דרימז לפני כמה שבועות…), וביחס לאירון אנד ויין בכלל הוצאת לי את המלים מהפה

  7. מאת musa g:

    כדי להביא גם קצת תועלת, אז אספר שבאתר של אירון אנד ויין http://www.ironandwine.com/
    יש לינק לשורה של הופעות חיות עדכניות שלהם. נסו ותהנו.

  8. מאת עידן אלתרמן:

    נוחה
    ודרורית תודה

    עומר – סחטיין. אני סקרן לדעת מה אתה לא אוהב, אולי אני אשנה את דעתי…אני מה-זה-חלש-אופי

    שרון רז – קודם כל, את פי ג'יי הארווי קניתי בעקבות המלצותייך ואני אוהב את האלבום מאד מאד. פשוט לא נכנס בפנים לרשימה…אולי כי יש משהו חמקמק מדי בשירים כך שזה אלבום שמתלבש לי על מצב רוח מסויים
    בכל מקרה, השיר הראשון והאחרון בדיסק הם מהפנטים

    השינס אכזבו גם אותי בהתחלה , כמו שכתבתי, האלבום נופל אחרי פתיחה מצויינת, אבל אחרי כמה האזנות חיבבתי אותו כשלם הרבה יותר

    בעניין קראוודד האוס…רצוי להזהר לא ליפול על שירים מתקתקים מדי (אם אתה נרתע מזה). כי יש להם תסמונת כזו. אשלח לך כמה המלצות אם תרצה למייל

  9. מאת עידן אלתרמן:

    שכחתי אותך מוסה -תודה. אני זוכר שאתה מעריץ איירון אנד ווין גם כן

  10. מאת דרורית:

    והשם
    albert hammond junior
    היה לי מוכר נורא, עד שהבנתי שזה אבא שלו (אותו השם בלי הג"וניור) ששר על האין-גשם בדרום קליפורניה.

  11. מאת במבינה:

    אתה לא לבד! יש עוד חיפאית אחת במזרח התיכון שאוהבת אותם..
    סיכום מרשים ביותר. התרשמתי בעיקר מהצניעות.אנשים נוטים לאובר-פומפוזיות בסיכומי שנה..
    מה עם קצת חומרים מקומיים? היתה שנה לא רעה במחוזותינו. דני הדר הוא בהחלט גילוי השנה שלי.. לא יודעת אם זה הסגנון שלך..אבל שווה לנסות.
    http://grebulon.com/danny/

    שתהיה שנה דבש🙂

  12. מאת ריקי כהן:

    ואת הטעם שלך. הייתה לי צביטה בלב, על וילקו – לא קניתי את האלבום עדיין, כי מה ששמעתי ברדיו קצת אכזב, אבל בגללך ארכוש.
    יחצנתי את הטור היפה הזה בפייסבוק, מגיע לך .

  13. מאת עידן וילנצ'יק:

    שם השיר הוא Weather With You מתוך האלבום Woodface שכולל גם את Four Seasons in One Day המקסים ואת Fall at Your Feet.מסכים שמג'יק הוא מדהים אבל האלבום האהוב עלי השנה היה Memory Almost Full של פול מקרטני.

  14. מאת צחי בירן:

    מילא בן פולדס וג'וש ראוז – חשבתי שאני היחידי בארץ שאוהב את פועלו של ניל פין. אפילו הייתי בהופעה מיוחדת מאוד שלו באמצע טיול בניו זילנד. אחלה סיכום שנה

  15. מאת עידן וילנצ'יק:

    אביו של אלברט המונד, אלברט המונד סיניור(Sr.) אחראי ללהיט Seems it Never Rains in Souther Californiaמשנות השבעים, למי שזוכר.

  16. מאת עידן וילנצ'יק:

    כמובן, Southern California ולא כמו שכתבתי בטעות.

  17. מאת דרורית:

    לפני שאתה כותב תגובה כדאי שתקרא את התגובות של אחרים שהגיבו לפניך. אתה חוזר על משהו שכבר נכתב.

  18. מאת עידן וילנצ'יק.:

    דרורית, לא שמתי לב כי לא ממש מעניין אותי מה אנשים אחרים אומרים,חושבים או כותבים. שיהיה יום טוב!בכל אופן שלא תחשבי בטעות שגנבתי ממך.

  19. מאת דרורית:

    ככל שאני מקשיבה לאלבום החדש של ווילקו כך הוא יותר ענק בעיני. יש שם שירים שהם ממש ביטלס!
    כל שיר בהשמעה חוזרת הוא פנינה.

  20. מאת מירי:

    שמעתי שוב את
    hate it here
    הגיטרות באמצע? ביטלס לגמרי
    (מצד שני, יתכן שגם שימי תבורי ישמע לי עכשיו כמו ביטלס.(

כתיבת תגובה

